تلفن سایت

مقالات

فهرست موضوعی



شهــــــــــــــــر عــــــــــــام ؛ مروری بر کتاب شهرهای شورشی نوشته دیوید هاروی۱۴ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

سرمایه داری ستیزی نوْباب و جنبش های اجتماعی شهری بایستی در ساختن شهرهای سوسیالیستی به هم بپیوندند. مباحثی که شهرهای شورشی ـ جدیدترین کتاب دیوید هاروی ـ دامن زده است، شاید از همین رو باشد؛ تزی اساسی که مورد توجه ی چپ رادیکال قرار گرفت، کتاب منبع کاوی بحران های رایج و قبلی ای که دامن نظام سرمایه داری را گرفته است، اگرچه دیوید هاروی به صورتی کاملاً متمایز از نظر فرمی بدان پرداخته است. الگوی رکود و رونق کلان اقتصادی که عملکرد " ماشین تملک شهری " جهان مقیاس را تحت کنترل خود دارد ترکیبی است از توسعه دهندگان دولتی و خصوصی و دیگر نهاده های مالی. هاروی برای یافت ریشه های کارکردی این ماشین بلعنده، فراین...

مرمت شهري؛ سياستها و سازماندهي: نمونه موردی تهران۱۴ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

روند مرمت بناهاي با ارزش از طريق مرمت چند بناي قديمي پراكنده در شهر به سامان نخواهد رسيد. اين كار نيازمند فعاليتي وسيع، مستمر ومنسجم توسط گروههاي مختلف و با رويكرد " مرمت شهري" است. رويكردي كه با هر چه مشخص­تر شدن طرح­ها و برنامه­هاي مرمت شهر، در چارچوب پروژه­هاي بهسازي بافتهاي تاريخي شهرهاي قديم و در تمام ابعاد آن، اعم از كالبدي، اجتماعي تا مديريتي وفرهنگي -، بايد به تدريج جلوه­گر شده، تصوير ذهني روشني را از آينده­ي اين بافتها براي همگان فراهم كند. در اين مسير ابتدا بايد چشم­اندازي شهرسازانه به تصوير كشيده شود و  نهال شوق به مرمت بافتها در دردل مسئولان شهرداري...

شکل چون راهبرد معماری ایرانی ۱۴ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

چگونه می توان این ادعا را ثابت کرد که معماری ایران معماری است شکل گرا؟ نشان دادن این ویژگی در معماری  گذشته ایران دشوار تراز معماری معاصر است، در معماری گذشته بدلیل وجود پیوستگی وهماهنگی شکل/فرم با سازه، عملکرد و سازوکارهای مربوطه ،مرز میان آنها بسیار کمرنگ شده و برای تشخیص شکل/فرم نیاز به نوعی تفکیک است که به آن خواهیم پرداخت، اما ادعای شکل گرایی در معماری معاصر را آسان تر می توان دریافت چه در علاقمندی دانشجویان معماری و معماران جوان به شکل گرایی/فرمالیسم جریان های معماری معاصر و چه در فضای معماری "بساز بفروشی" که ترجمان علاقه بازار معماری به ساختمان های شکیل است.اما چرا نقش فرم درپیوستا...

زندگی به شوق شهر؛ دیوید هاروی و حوزه عمومی۱۴ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

من در یک شهر کوچکِ از ایالت بِرلینگتن، به نام وِرمونت، در ایالات متحده زندگی می کنم. غالبا هر روز در میدان اصلی و عمومی این شهر، که با نام خیابانش؛ چِرچ استریت، شناخته می شود؛ قدم می زنم. یک خیابان عمومی که کمی هم جنبه­ی خصوصی دارد، این خیابان اغلب محور چالش بین شهروندان و منافع خصوصی بر سر ماهیت این میدانعمومی است. جدال سازندگان خیابان، فعالان سیاسی، متکدیان و شهروندان عادی که تمایل دارند اوقات زیادی را بدون خرید کردن [در آنجا] سپری...

دیوید هاروی و شهرسازی آلترناتیو۸ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

طراحی صنعتی، همچون تبلیغات، صنعتی پرسر و صدا و به خود مفتخر است. مشاور و استراتژیست طراحی رابرت ال . پیترز روش های حرفه اش [طراحی] را همچون "کاربستی نیت مدار، [در تضاد کامل با رویدادهای اتفاقی] و پادزهری برای تصادف" می خواند و تجلیل می کند. بر این قرار عروسک های المپیک لندن 2012؛ مندویل و ونلاک ـ میراث المپیک اتلانتای 1996 و ایزیِ بی شکل و بی شخصیت اش ـ چیزی کم از تمجید و تایید امنیتی سازی خجالت اور و اعمال محدودیت های فضایی قبیح پیرامون محل انجام بازی های المپیک در شرق لندن ندار. ...

هنر گفت و گو ـ ایمان انصاری با پیتر آیزنمن۸ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

مقدمه مصاحبه کننده تاريخ معمارى آغشته از كار معمارانى است كه معمارى را بازنمايى از طبيعت، قدرت، مذهب، فرهنگ، و يا كاركرد و مصرف دانسته اند.  خالى از هويت و معناى باطنى، معمارى مقصود و هدف خود را در تقليد اشكال و زينت هاى طبيعى، نماد هاى سياسى، نشانه ها و علائم فرهنگى، و يا باور هاى ساختگى پنداشت. و معمارى مدرنيسم قرن بيستم، كه وعهده اش بازگشت معمارى به عوامل پايه اى خود بود، فاقد از آن شناخت شخصى و هويت درونى، به تجليل و ستايش تكنولوژى و فن آورى روى آورد. ...

پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری۸ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

چاره‌ای نیست. این تقدیر محتوم تاریخ است که یکی از معتبرترین شهرهای ایران در طول تاریخ، از اقتدار به جایی که امروز افتاده، بیفتد و یکی از سخت‌ترین دوران خود را تجربه کند. ری چندهزار ساله ما، ناملایمتی کم ندیده. بارها مورد تاخت و تاز و هجوم بیگانه و آشنا قرار گرفته و در آتش جنگ‌های بزرگ و کوچک در آتش سوخته و به خاکستر نشسته است، بارها به قهر طبیعت به خاک نشسته و... اما هر بار باز برخاسته و گرد خاک و خاکستر از خود نشانده است، اما آیا باز هم خواهد توانست؟ بعید می‌دانم. از تهران هرآنچه در اسناد تاریخی دیده می‌شود صراحت بر این دارد که قریه‌ای بوده در اطراف ری، ...

ترونوبو فوجیموری؛ معماری آزمایشگاهی یا تلاش برای تحقق مدرنیته تا پیش از این ناموجود۸ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

یکی از اولین چیزهایی که درباره‌ی معمار و مورخ معماری ژاپنی، ترونوبو فوجیموری جلب توجه می‌کند، ولع سیری‌ناپذیر اوست. این ویژگی او، تنها محدود به غذا نیست بلکه شامل کنجکاوی روشنفکرانه‌ی شدیدش درباره‌ی جهان نیز می‌شود؛ مخصوصاً اگر به معماری مربوط شود، موضوعی که تمام اشتیاق او را در ۳۰ سال گذشته به خود مصروف داشته. فوجیموری که برای مدتی طولانی با سمت استادی در انیستیتوی علوم صنعتی در دانشگاه توکیو فعالیت داشته، کار خود را به‌عنوان طراح دیر شروع کرد. او اولین پروژه‌اش را در ۴۴ سالگی آغاز کرد؛ اما از آن موقع به طور میانگین هر سال یکی از شگفت‌انگیزترین ساخ...

هنر گفت و گو ـ علی فراستی با هوشنگ سیحون۸ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

مقدمه: مهندس هوشنگ سیحون نیاز به معرفی چندانی ندارد. برخی او را پدر معماری مدرن ایران می دانند.  فعالیت هنری و معماری ایشان در طول نیم قرن زبانزد همه عاشقان فرهنگ و هنر ایران زمین است، از طراحی آرامگاه های خیام، ابوعلی سینا، فردوسی، کمال الملک، نادر شاه افشار، کلنل محمد تقی خان پسیان، و دهها اثر معماری جاودانه دیگر همچون موزه توس و ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تا صدها بنای مسکونی، نقاشی و سیاه قلم و چند سال تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تنها بیان گوشه ای از فعالیت خستگی ناپذیر مهندس هوشنگ سیحون است.  و...

دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید۸ آذر ۱۳۹۳ • عمومی

دیوید هاروی در اخرین کتابش "شهرهای شورشی" نشان می دهد که فرم های نوین استثمار پرولتاریا در جهان غرب از پارادیم کارخانهْ محور به پارادایم شهرْمحور تغییر ماهیت داده اند. خوانش پیراسته مارکسیستی وضعیت ـ که هاروی به سبب تدریس چند دهه ای در ان تبحر کامل دارد ـ همچنان برای تفسیر [چگونگی] ایجاد ارزش افزوده از طریق شهری شدن و شهرنشینی بی نهایت مناسب می نماید: ارتباطی عمیق و ممتد میان کارگری که سنگ اهن را از معدن استخراج می کند و کارگری که ان را به فولاد تبدیل می کند و انکه فولاد را برای ساخت پلی به کار می گیرد تا از طریق ان ماشین های حمل کالا این تسهیلات را از کارخانه ها به مقا...